X
تبلیغات
بوطیــــــــــــقا - نورمن فاستر

بوطیــــــــــــقا

نگرشی بر خلاقیت در معماری

 

زندگي نامه وخصوصيات نورمن فاستر(ومعرفي چند كاراز او)

 

 

سر لرد نورمن فاستر در سال 1935 در منچستر انگليس در خانواده اي فقير به دنيا آمد شايد به آن زمان ميان بچه هاي متولد شده در پايين شهر منچستر اتقاقي زياد بزرگ نيافتاده بود پسري باموهايي مشكي به دنيا آمده بود  اما امروز نورمن فاستر  بزرگترين معمار بريتانيا ست او حتي چهره سياسي و اجتماعي بسيار خوبي در بين احزاب سياسي و اجتماعي دارد . از دلايل موفقيت او ميتوان بهره بردن او از چشماني مكانيكي و رويايي بي حد وحصر و بي پايان  را مي توان بر شمرد . امروز همان پسري كه در كه در منطقه فقير نشين منچستر به دنيا آمده بود مردي شده با مقياسي جهاني مردي كه همه او را به شكوه و عظمت در خاطر جاي دادند  درست مانند ساختمانهايش .

 

در سن 21 سالگي او بورس تحصيلي را در معتبر ترين مدرسه معماري جهان مدرسه معماري يل(Yale University) به خود اختصاص داد تا با رفتن به سرزمين آمال سپيد ايالات متحده گام در راهي نهد كه آينده ان روشن بود مدرسه معماري يل جايي بود كه بيشترين تاثير را در ديدگاه  نورمن گذاشت البته مدرسه اي  كه شايد چندان خاطرات خوشي را مرد طلايي ريبيا (RIBIA ) امروز در خاطر نداشته باشد . نورمن جوان منچستري  در يل بود كه با ريچارد راجرز فلورانسي  آشنا شد  او به همراه ودي و سوزي گروهي را در يل درست كردند به نام گروه 4 . گروهي از جواناني كه در ان زمان اين گروه عمده كارشان پيرامون مدرنيته اي بود كه پنجه  در  معماري آن زمان افكنده بود مي گذشت . بعد ها نورمن با وندي ازدواج كرد و ريچارد با سوزي اين گروه كوچك تا سال 1967 در لندن  كه دفتر معماري فاستر و همكاران راه افتاد  به بقاي خود ادامه داد  . تاسيس اين دفتر را بايد پايان كار گروه 4 دانست چون ديري نگذشت كه اختلافات بالا گرفت نورمن با وندي نمي ساخت و بعد هم راجرز با سوزي و اين چنين پايان زندگي زنا شويي آنها فرا رسيد از گروه 4 نفره نرمن و ريچارد ماندند و كار كردند  به طوري كه هم نورمن فاستر و هم ريچاردد راجرز در معماري هايتك خبره و ماهر شدند . راجرز  در سال 1970دفتر معماري با نام خودش را تاسيس كرد تا مستقل شود و در اولين پروژه مهمش  با معمار ايتاليايي رنزو (رتزو) پيانو 

ژرژپمپيديو را ساخت .

 

نورمن در بعد ها با النا اوچوا  ازدواج كرد . و در سال 1983 مدال صلاي RIBIAرا دريافت كرد  و در سال 1990 به خاطر ساختن  the Willis Faber Dumas building مدال Trustees را در يافت كرد و به عنوان knighted (قهرماني) دست يافت  و چهار سال بعد پا را فراتر نهاد و مدال طلاي انجمن معماران ايالات متحده را دريافت كرد . همان مدالي كه عاليجناب سياه پوش دنيل ليبسكيند هنوز آن را فتح نكرده  . و 9 سال بعد در 7 ژوئن سال 1999 به بالا ترين درجه معماري خود دست يافت و توانست جايزه Pritzer Architecture Prize. را دريافت كند .( اين جايزه ي نوبل در معماري است ) و 5 روز بعد در روز چشن تولدش او در بريتانيا به مقام اعياني و اشرافي  لرد دست يافت  . شركت سر لرد نرمن فاستر امروز در لندن – برلين – سنگاپور با بيش از 800 نفر كارمند مششغول به ادامه فعاليت است .

 

بيگرافي حرفه اي و پروژه هاي نرمن فاستر را در انجا پي گيري كيند.

مختصري در باره زير شاخه هاي معماري هايتك:

- معماری اکوتک                                      

- معماری روبوتک     

                             

 

 

معماری اکوتک                                       Eco Tech

رویکرد به زیست و اکولوژی یکی از گرایش های عمده معماران های تک است . این معماران طلایه دار استفاده از عوامل اقلیمی و محیط زیست در ساختمان هستند . " سازگاری با محیط زیست " است .

 

امروزه استفاده کردن از انرژی و صرفه جویی کردن یکی از دغدغه های مسائل جهانی است و برای همین منظور اجرای استانداردها و معیارهای دائمی صرفه جویی در انرژی ، تعیین و کنترل دقیق مصرف انرژی در ساختمان ، امری حیاتی به نظر می رسد . این معماری در اصل مفهوم معماری هماهنگ با طبیعت است  .

از اصولی که در اکثریت کارهای ارائه شده در اکوتک به نظر می رسد ، می توان موارد زیر را بیان کرد  :

 

تهویه طبیعی با امکان جریان هوا از سقف ، تهویه مطبوع از طریق پالایش شبانه و دمیدن هوا از زیر کف ، کنترل نور و نظایر اینها ، استفاده کردن از منابع طبیعی زیر زمینی ، استفاده کردن از انرژی منابع طبیعی همچون گرما ، نور خورشید ، باد ، انرژی گرمایی ، آب باران  .

 

نورمن فاستر یکی از معروفترین معماران سبک اکوتک است . طرح وی برای بازسازی راشیتاگ ، پارلمان جدید آلمان در برلن در سال  1993  به عنوان برنده اول اعلام شد . فاستر در طرح خود یک شیشه ای به جای گنبد تخریب شده پارلمان ، در جنگ جهانی دوم ، در نظر گرفت . این گنبد از چند نظر جالب توجه بود : نخست آنکه در داخل گنبد دو رامپ مارپیچ قرار دارد که به سکوی فوقانی جهت تماشای مناظر اطراف ختم می شود و لذا مردم به صورت سمبلیک بر بالای سر نمایندگان خود صعود می کنند . در هنگام شب گنبد از طریق تالار مجلس روشن می شود و به صورت گنبدی نورانی می درخشد ، که نشانه ای از قدرت و توانایی پروسه مکراتیک در آلمان فدرال است . از نظر اقلیمی در تابستان تهویه طبیعی تالار نمایندگان از طریق گنبد شیشه ای صورت می گیرد و در زمستان هموای گرم تهویه شده از طریق گنبد شیشه ای باز یافت و مجددا مورد استفاده قرار می گیرد و بالاخره آیینه های وسط گنبد روشنایی طبیعی و تصویر مردم ( خاستگاه قدرت ) را به تالار نمایندگان منعکس می کند

.

از موارد دیگر می توان ، پنجره های هوشمند جهت تهویه هوا ، استفاده از سوخت تجزیه شونده بیوگاز جهت تولید برق بدون آلودگی ، حرارت تولید شده در یک مخزن طبیعی آب گرم در زیر ساختمان ، آب سرد لایه های زیر زمینی جهت تامین سرمایش ساختمان ، را نام برد .

معماری روبوتک                                    Robo Tech

معماری روبوت و تکنولوژی ، استفاده از سازه های هوشمند ، دستگاههای حس گر ، این دستگاهها تغییرات محیطی را احساس کرده و مانند بدن به آن انعکاس می دهند . طراحی خلبانان اتوماتیک با شرایط ایده آل داخل هواپیما .

غرفه آب تازه در هلند  ، 1997  م . معماران : گروه معماری  NOX

این موزه به صورت موزه آب شور  Salt Water   و آب شیرین  Fresh Water   طراحی شده است سرکش از شکنندگی و کشسانی بدن انسان ، بتن ، فلز و انفعالات الکترونیکی و همچنین آب . طرح ، در هم ریزی کامل جسم ، محیط و فن آوری را نشان می دهد و برمبنای ترکیب علوم کامپیوتری و معماری پایه ریزی شده است . شکل ساختمان از منحرف ساختن  14  بیضی به طول  65  متر به حالت معلق ، حاصل شده است . در داخل بنا قدم زدن همچون افتادن است . کف سطوح افقی نیست و هیچ رجعتی هم به افق در آن به چشم نمی خورد  .

 

حس گر ( سنسور ) های بکار رفته به شیوه ای فعل و انفعالی به عکس العمل بازدید کنندگان جواب می دهند و متناسب با آنها دفرماسیون می شوند . استفاده کردن از سیستم صوتی که با ترکیب با نور و بروژکسیون های بی وقفه عمل می کند . تمام حس گرها به  CD - ROM  هایی وصل اند که دارای شبیه سازهای صوتی اند و می توانند صدا را دگرگون و خم کنند و یا بشکنند . خود صدا نیز می تواند تغییر مکان دهد

 

 

 

 

سرمن نورمن فاستر
منچسـتر ، انگلستان ، 1935

. متولد 1935 در منچستر

. تحصيل در دانشگاه منچستر و دانشگاه ييل

. تأسيس دفتر گروه چهار با همکاری همسرش و ريچارد راجرز

. از مهمترين نمايندگان معماری  های - تک

. فن آوری به مثابه ضرورتی در معماری

RIBA . دريافت جايزه مدال طلا در سال 1983 از

. دريافت جايزه دوم ميس وندروهه در سال1992

 

 

 

 

 

دفتر مرکزی سويس ری      
لندن ، انگلستان
نورمن فاستر ، 2004/1997

. زيربنا  :  76400  مترمربع

. ارتفاع : 180 متر  /  41 طبقه

. ايجاد اولين برج اکولوژيکی پايتخت

. پلان شعاعی با محيط دايره ای شکل

. سازه : بادبندهای مورب در ديوار ساختمان /

فضای بدون ستون در طبقات .

. محيط سرسبز  /  ايجاد خرد اقليم مناسب

. باغ مارپيچ شکلی در فضا   /  شش  های ساختمان

. صرفه جويی در مصرف انرژی

 

 

  تی هال لندن      
لندن ، انگلستان
نورمن فاستر ، 2002/1998

سايت :

. جنوب رودخانه تيمز

. دسترسی مناسب به خطوط مترو

. خالی از اتومبيل

کليت بنا :

. فرم خاص : تخم مرغ

. شهرداری لندن

. نماد جديدی برای پايتخت

. فضاها : تالار قانون گذاری، گالری،کتابخانه

، اتاقهای کميته ها، دفاتر اداری،رستوران.

. رمپ مارپيچ بطول 730 متر

تأسيسات :

. حداقل مصرف انرژی

. فرم کلی بنا

. عبور آب گرم در اعضای استيل افقی

. استفاده از آب های سرد زير زمينی در  خنک کردن

. استفاده از مواد قابل بازيافت

 

 

 

پـل هـزاره
لندن ، انگلستان
نورمن فاستر ، 2000/1996

با همکاری مجسمه سازی به نام آنتونی کارو و

گروه مهندسی سازه آروپ ساخته شده است.

. پل عابر پياده / بر روی رودخانه تيمز / در امتداد کليسای جامع سنت پل

. پل معلق / دو تکيه گاه / 8 کابل /  چندين بازوی عرضی در فواصل 8 متری.

         Length: 330m
Width: 4m
Height above river at high tide: 10.8m
Handrail height: 1.2m

         Piers: Concrete and steel
Cables: 120mm locked coil
Decking: Aluminium
Handrail: Bead blast stainless steel

        

 

 

مجموعه الفيضليه
رياض ، عربستان
نورمن فاستر ، 2000/1993

زيربنا  :  240000  مترمربع

. ارتفاع : 267 متر

. اولين آسمان خراش رياض

. پلان مربع شکل

. سازه : هسته مرکزی و  4 ستون در گوشه ها

 

 

پاررلمان جديد آلمان ، ريشتاگ
برلين ، آلمان
نورمن فاستر ، 1999/1992

Appointment Date: 1993
Construction Date: 1995
Completion Date: 1999
Statistics: Area: 61 166 m2
Client: Bundesrepulik Deutschland

. بازسازی برمبنای 4موضوع :

1)  اهميت به بانداستاگ

2)  توجه به دسترسی عموم

3) حساسيت نسبت به تاريخ

4) توجه  به محيط پيرامون

. ايجاد رمپ مارپيچ بر بالای سر نمايندگان

. توجه به مصرف انرژی

 

 

 

دفتر مرکزی صنايع الکترونيک دوو

1995 ، سئول ، کره

. ايجاد نمادی متناسب برای شهر سئول

. ارتفاع : 166 متر

. شکل برگ / کشتی های بادبانی کره ای

. سازه : 2 ستون بيرونی و 2 ستون داخلی (تابع انحنا)

 

هسته مرکزی بتنی- فولادی

. توجه  به اقليم

مرکز نمايش ها و همايش های اسکاتلند
گلاسکو، اسکاتلند
نورمن فاستر ، 1997/1995
 

. گنجايش بيش از 3000 نفر

. فرم نمادين

. هدف : ادغام تمام اجزا يک مجموعه وسيع در قالب يک ساختمان

. فضاها : تالار سخنرانی/سالن های نمايشگاهی و ساير فضاهای عمومی

 

 

 

مرکز توزيع رنو
سويندون ، انگلستان
نورمن فاستر ، 1983/1982

سازه کششی (ستون هايی به ارتفاع 16متر)

. شبکه های مربع  24*24

. انعطاف پذيری فضا

. ترکيب بندی پيمونی

. استفاده از سيستم های  صنعتی

در ساخت

. قابليت توسعه و الحاقات آتی

  

   

از هر كس بپرسيد كه دوست دارد ساختمان شوراي شهر محل اقامتش چه شكلي داشته باشد، بعيد است يك سازه تخم مرغي شكل در حال فرو افتادن يا يك بستني قيفي در حال آب شدن را بپسندد.

تجربه در اروپاافزايش قيمت مواد سوختي، كاهش منابع انرژي، سياست هاي صرفه جويانه و قوانين سخت گير اتحاديه اروپا معماری كشورهاي عضو اين اتحاديه را به طور غيرمستقيم تحت تاثير خود قرار مي دهد. اين روزها در اروپا، بهينه سازي و كاهش مصرف سوخت و انرژي فاكتوري مهم در طراحي هاي معماري آن سامان به شمار مي رود. بر اساس همين خط مشي ها، معماري معاصر اروپا دستخوش تغييرات بنيادين شده و نظام مهندسي در اتحاديه اروپا به نظم و نسق تازه اي در بهينه سازي مصرف انرژي و پاك سازي محيط زيست، خو مي گيرد. به اين بهانه نگاهي داريم به بعضي از آثار نورمن فاستر انگليسي، يكي از بزرگترين معماران حال حاضر جهان كه از پيشگامان رعايت استانداردهاي مصرف انرژي و دميدن وجه هنري و روح زيبايي شناسانه در كالبد معماري، در تعامل با محيط زيست به شمار مي رود.

 از هر كس بپرسيد دوست دارد ساختمان شوراي شهر محل اقامتش چه شكلي داشته باشد، بعيد است يك سازه تخم مرغي شكل در حال فرو افتادن يا يك بستني قيفي در حال آب شدن را بپسندد. اما اين دقيقا همان ايده نورمن فاستر در طراحي ساختمان شوراي شهر لندن بود كه در سال  ۲۰۰۱  ، جايگزين ساختمان قديمي اين شورا شد.در ميان شلوغي حاشيه جنوبي رود تيمز، يك سازه عجيب و غريب مي بينيد كه به يك سفينه فضايي بيشتر شباهت دارد تا يك ساختمان دولتي. اين طرح هوشمندانه و بازيگوشانه كه توسط يكي از مشهورترين و پركارترين معماران حال حاضر بريتانيا طراحي شده، هشتاد و يك ميليون دلار براي دولت توني بلر هزينه داشته است.

اين تنها يكي از  ۱۶۷  سازه معماري است كه لرد نورمن فاستر متولد  ۱۹۳۵  در سراسر جهان طراحي كرده است. با اين كارنامه پربار، فاستر كه هم اكنون به عنوان مديرعامل شركت مهندسان مشاور فاستر و شركا فعال است حدود هشتاد پروژه ديگر را در حال حاضر در دست دارد. موفقيت جهانگير فاستر در سايه اعتقاد عميق او به نگرش هنري و بار معنايي تكنولوژي روز در معماري به دست آمده است. اولين برخوردهاي او با پديده هاي تكنولوژي معاصر در معماري، زماني به وجود آمد كه فاستر در اوائل دهه شصت با دانشكده معماري دانشگاه ييل در چند پروژه انبوه سازي همكاري كرد. اين ديدگاه تلفيقي هنري - تكنولوژيك در پروژه هايي چون فرودگاه چك لاپ كوك و دفتر مركزي بانك شانگهاي (هر دو در هنگ كنگ) همانقدر مشهود است كه در آثاري از قبيل محوطه وسيع موزه بريتانيا در لندن. در دهه هاي هفتاد و هشتاد ميلادي فاستر با طراحي ساختمان هاي بهره گرفته از فن آوري جديد معماري و سيستم هاي تهويه طبيعي هوا و تركيب آن با زيبايي شناسي معماري، شهرت فراوان پيدا كرد.

در تالار جديد شوراي شهر لندن، فاستر بر سر دو هدف اوليه با كارفرما به توافق رسيد. اول كاستن از ميزان مصرف انرژي و تقليل آن به حدود يك چهارم ميزان معمول براي يك ساختمان رسمي اداري و دوم، جامه عمل پوشاندن به وعده دولت بريتانيا مبني بر ايجاد دولت شفاف و برقراري و تسهيل ارتباط بين مراجعان و مديران دولتي.
مهندسان مشاور فاستروشركا كه بيش از سيصد آرشيتكت مجرب را در استخدام خود دارد، به واسطه تلاش در دستيابي به امكانات بالقوه كاهش مصرف انرژي، شهرت و اعتبار روزافزوني به دست آورده است. اوج اين اعتبار در ساختمان كومرتس بانك آلمان در شهر فرانكفورت و به سال 
۱۹۹۷  به دست آمد. آنجا كه فاستر با تعبيه يك بادگير بلند در وسط ساختمان شصت طبقه اين بانك و اجراي يك سازه چند طبقه باعنوان «باغ هاي آسماني » در مقابل ورودي ساختمان،  با هدف استفاده از تهويه طبيعي هوا بجاي دستگاه هاي عظيم و آلوده ساز تهويه مطبوع، انقلابي نوين در طراحي امكانات تهويه هوا در ساختمان هاي بلندمرتبه به وجود آورد. همچنين در بازسازي فرمانداري برلين به سال  ۱۹۹۹  فاستر با استفاده از لوله هاي به هم چسبيده بلند براي تالار جلسات رسمي دولت محلي، امكانات تصفيه طبيعي هوا را فراهم ساخت و با تعبيه يك نورگير شيشه اي عظيم و سه طبقه براي دريافت نور روز از گنبد شيشه اي جديد اين ساختمان موفقيتي قابل ذكر كسب كرد. فاستر با جسارت، اين ايده كه ساختمان هاي اداري و دولتي بايد وراي كاركرد تعريف شده شان مبلغ بازگشت به طبيعت و استفاده از امكانات طبيعي موجود باشند را در محافل معماري اروپا جا انداخت. در چنين شرايطي فاستر براي طراحي ساختمان جديد شوراي شهر لندن برگزيده شد. او كه درواقع ساختمان هاي عمومي و دولتي را به محلي براي تحقيق و نوآوري با هدف احداث سازه هايي با حداقل ميزان انتشار گاز كربنيك درآورده در طراحي تالار شوراي شهر لندن، مخروطي كروي شكل را براي راس سازه و محل برگزاري جلسات شوراي بيست و چهارنفره شهر لندن در نظر گرفت. باتوجه به اين واقعيت رياضي و هندسي كه يك كره، ۱۸  درصد سطح ديوار كمتري از يك فضا با ديوارهاي تخت و مساحت مساوي دارد، ميزان تابش نور و گرماي خورشيد بر سطح سازه كاهش محسوسي يافته است. ضمناً مايل بودن نماي سازه به سمت جنوب درحالي كه بعضي از طبقات انگار از روي هم لغزيده و جابجا شده اند در اين كاهش سطح برخورد با اشعه خورشيد موثر است. در بخش دوم توافق با كارفرماي دولتي، فاستر محافظه كاري سنتي ارگان هاي دولتي و سياستمداران انگليسي را به چالش طلبيد و با طراحي يك رمپ معلق كه از طبقه هشتم و از گنبد تخم مرغي عظيم ساختمان به پائين لغزيده و دسترسي راحت و آسان مراجعان به اعضاي شوراي شهر مستقر در طبقه هشتم را تسهيل مي كند، شفافيت حرف هاي دولتمردان را در عمل به شعار دولت شفاف و ارتباط نزديك با ارباب  رجوع به بوته آزمايش مي گذارد.

 افكار و ايده هاي فاستر در دو ساختمان برلين، ارزش هاي اساسي و عرف هاي بنيادين هنر و اعتقادات ژرمن ها مبني بر شعار «هنر در خدمت ترقي جامعه» را زير سوال برد. اعتقاداتي كه باعث شعله ورشدن آتش دو جنگ جهاني از آن خطه شد. در طراحي و معماري داخلي ساختمان شوراي شهر لندن هم، فاستر زيبايي را فداي ايده آل ها نكرده است. در سالن زيباي جلسات، چشم انداز شمالي از وراي شيشه هايي مخصوص با مقطع سفيد و آبي رنگ (مقطع شيشه هاي معمولي سبزرنگ است) نوري زلال، طبيعي و ملايم، درست مثل نقاشي هاي ورمير را به درون تالار پاشيده است. ساختمان شوراي شهر لندن همچنين بيادآورنده عادات اروپاييان در صرفه جويي مصرف انرژي و كاهش ميزان گازهاي گلخانه اي است. درحالي كه معماران آمريكايي در بند فرم هاي ناموفق دهه هشتاد خود گير كرده اند، اروپا سالهاست كه در تعامل با نيازهاي اقتصادي و زيست محيطي تطابق پذير نشان مي دهد.فاستر  ۶۸  ساله همچنان در پروژه هاي متعدد حال حاضر خود از تكنيك هاي بهينه سازي مصرف سوخت و كاهش مصرف انرژي بهره مي جويد و در اين زمينه پيشتاز است.

 

 

 

 

 

. جنوب رودخانه تيمز

. دسترسی مناسب به خطوط مترو

. خالی از اتومبيل

کليت بنا :

. فرم خاص : تخم مرغ

. شهرداری لندن

. نماد جديدی برای پايتخت

. فضاها : تالار قانون گذاری، گالری،کتابخانه

، اتاقهای کميته ها، دفاتر اداری،رستوران.

. رمپ مارپيچ بطول 730 متر

تأسيسات :

. حداقل مصرف انرژی

. فرم کلی بنا

. عبور آب گرم در اعضای استيل افقی

. استفاده از آب های سرد زير زمينی در  خنک کردن

. استفاده از مواد قابل بازيافت